Glimt fra ei arbeidsgruppe - E-commerce og sosiale medier

Vi fortsetter å dele glimt fra arbeidsgruppene i NExTdigital, og denne gangen får du møte den nyoppstartede gruppa for e-handel og sosiale medier. De har kommet godt i gang med samarbeidet, og jobber nå med å planlegge en kampanje for Tafjord.

I forbindelse med høstsamlingen for NExTdigital i august, ble alle medlemmene i nettverket oppfordret til å komme med ønsker og idéer for nye grupper som kunne startes opp. Vi fikk totalt inn seks forslag som det var mulig å melde interesse for. To temaer fikk nok deltakere til å kunne bli realisert; i tillegg til E-commerce og sosiale medier ble det startet ei gruppe som jobber med Bærekraftig varereise - sirkulærøkonomi - denne vil dere også få bli bedre kjent med etter hvert. 


Hvordan bruke influencere i markedsføringen?

De fem medlemmene i gruppa "E-commerce og sosiale medier" jobber alle innen e-handel og digital kommunikasjon til daglig, hos Tafjord, Racer og Ekornes. Siden oppstarten i august har gruppa møttes to ganger, og vi tok turen innom novembermøtet, på idylliske Ekornesbua i Ålesund. Da var temaet bruk av influencere, og de hadde invitert inn Egil Farstad, som har nesten 90 000 følgere av sin interiørkonto på Instagram. Målsetning for møtet var å få innsikt i hvordan det er å inngå kommersielle samarbeid fra et influencerperspektiv. Egil delte raust av sine erfaringer, og fortalte blant annet om hva det er viktig å fokusere på i innholdsproduksjon og planlegging. Algoritmer var et annet tema som ble diskutert; visste du for eksempel at det ikke lønner seg å følge over 1500 kontoer? Dersom man følger flere, kan man havne på en svarteliste som gjør at man får lavere synlighet. Grunnen er trolig at Instagram ønsker å begrense muligheten til å reklamere gratis for seg selv gjennom å begynne å følge mange andre. 

Mål og planer

Fra oppstarten satte arbeidsgruppa opp to hovedpunkter for det videre arbeidet:

1.Kartlegge unges kjøpsmønster og se på hvilke data vi burde fange opp i denne prosessen. Hvilken data er nyttig å trekke ut og når burde vi «treffe» kunden?

2.Konkret målsetning: Gjennomføre en kampanje for Tafjord.

I tillegg vil gruppa blant annet fokusere på å lære seg mer om analyse, samt om hvilke data som finnes og kan brukes fra en eller flere av bedriftene de representerer. Vi ser frem til å følge med på det som skjer fremover, og det er også plass til flere deltakere. Så gi oss et vink om du synes dette høres spennende ut, og har lyst til å bli med! Neste møte planlegges i uke 50, eller over nyttår. 


Hva trenger bedriften din å lære mer om?

Vi er alltid på jakt etter gode idéer fra deg og kollegene dine. Nye grupper skal etableres over nyttår, noen skal endres, og noen går ut. Vi trenger dine innspill til veien videre og valg av tema! Kontakt oss på post@nextdigital.no.

Forrige
Forrige

Nytt programslipp - NRKbeta til NEXT UP

Neste
Neste

Chelsea FC bekreftet til NEXT UP!